بسته آموزش طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو
شاه کلید شما برای ورود به صنعت خودروسازی ایران و جهان
مفتخریم که اعلام کنیم، برای اولین بار در ایران، بسته آموزش جامع طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو، توسط ماسن ارائه شده است. این قول را به شما می دهیم، که در انتهای این بسته آموزشی فوق العاده، شما برای ورود به صنعت جذاب خودروسازی آماده خواهید شد.
هدف ما در این بسته آموزشی روشن است. ما میخواهیم شما را با فرایند ایده پردازی ، طراحی و ارائه کارتان به خودروسازان بزرگ دنیا آشنا نموده و در این مسیر همراهتان باشیم. همچنین با انجام یک پروژه پیشرفته (پروژه طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو برای موتور EF7) به همراه محاسبات اصولی اما ساده، این اعتماد به نفس را در شما ایجاد کنیم که مسیر رسیدن به خودروسازان برتر دنیا خیلی هم سخت و پیچیده نیست.
هنوز به خودتان برای رسیدن به این هدف اعتماد ندارید!؟
متن این صفحه را به دقت تا انتها بخوانید. سعی کرده ایم تا سوالاتی که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد را پاسخ دهیم تا شما هم با ما هم عقیده شوید.
من پیش زمینه ای برای این دوره ندارم. آیا این بسته می تواند برای من مفید باشد؟
تمام سعی ما در بسته آموزش جامع طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو این بوده است که مطالب را از صفر مطلق شروع کنیم. به طوریکه این بسته با مفاهیم بسیار ساده ای نظیر تعریف نیرو شروع شده و پله پله با ارائه مثال های کاربردی، مطالب پیشرفته تر بیان شده است.
لذا با اطمینان 100 درصدی میگوییم، که هیچ پیش نیازی برای گذراندن دوره ضروری نیست و تنها داشتن انگیزه، تلاش و زمان کافی برای تمرین کردن، شما را به موفقیت قطعی خواهد رساند.
به منظور ارائه موارد مقدماتی، در فصل مربوط به پیش نیازها (فصل دوم بسته) تمامی آنچه که نیاز دارید را خواهید آموخت. برای اطلاعات بیشتر میتوانید ریز سرفصل های بسته آموزش طراحی جعبه دنده اتوماتیک خودرو را در انتهای این صفحه ملاحظه نمایید.
آیا برای اشتغال و ورود به صنعت خودروسازی دنیا، نیاز به مدرک دارم؟
بگذارید که یک راز خیلی مهم را برایتان بگویم. در دنیای مدرن امروز، هیچ کس به اینکه شما در چه رشته ای و در کجا درس خوانده اید اهمیتی نمی دهد. فقط و فقط و فقط اینکه آیا بلدید کار را درست انجام بدهید مهم است.
این موضوع برای بنده (مدرس دوره) هم بارها اتفاق افتاده است. وقتی که اولین همکاری خودم را با یکی از خودروسازان ترکیه آغاز کردم، هیچ وقت از مدرک تحصیلی من سوالی پرسیده نشد. فقط از من پرسیدند ” تا حالا چه کاری انجام داده ای؟ “.
هدف ما در بسته آموزش جامع طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو این است که شما بتوانید به این سوال خیلی مهم، درست، قاطع و با اعتماد به نفس کامل جواب بدهید.
محتویات بسته آموزش طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو و پشتیبانی چگونه است؟
محتویات این بسته شامل 48 ساعت ویدیو آموزشی باکیفیت به همراه کتب مرجع و استانداردهایی است که ارزشی معادل با چند صد دلار دارد. این ویدیو های آموزشی تمامی ریز سرفصل هایی که در انتهای این صفحه آورده شده است را بصورت کامل پوشش داده اند.
معتقدیم آموزش بدون وجود یک همراه همیشه در دسترس که بتواند سوالات شما را اصولی، درست و به زبان ساده پاسخ دهد امکان پذیر نخواهد بود. لذا برای پاسخ به سوالاتتان، می توانید بصورت مستقیم با مدرس دوره (مهندس علی شجاع پور) در تماس باشید و از مشاوره ایشان بصورت رایگان استفاده کنید.
بعد از گذراندن این دوره، آیا میتوانم وارد صنعت خودروسازی شوم؟
همانطور که می دانیم، صنعت خودروسازی یکی از پردرامدترین صنایع دنیاست. بطوریکه این صنعت ، از قطعه سازی گرفته تا تولید نهایی خودرو و خدمات پس از فروش، نزدیک به 800 هزار شغل در کشورمان ایجاد کرده است و نقش بزرگی در اقتصاد دارد.
تلاش ما در بسته آموزش جامع طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو، آماده کردن شما برای ورود و جذب به این صنعت جذاب، نه تنها در ایران، بلکه اشتغال در شرکت های معتبر خودروسازی دنیاست. برای این منظور، تلاش کرده ایم با بیان نکات تجربی ارزشمند در حین این دوره، شما را در رسیدن به این هدف راهنمایی کنیم و شما در خروجی بتوانید پروژه کاملا صنعتی انجام دهید.
پروژه انتهایی این بسته آموزشی چیست؟
پروژه انتهایی این بسته آموزشی، طراحی گیربکس اتوماتیک از نوع DCT یا دوکلاچه برای موتور ملی EF7 خواهد بود. که در این پروژه تمامی مراحل، از ایده پردازی و محاسبات گرفته تا طراحی سه بعدی، نقشه کشی و تهیه عکس های باکیفیت، مرحله به مرحله انجام شده است تا این اعتماد به نفس در شما ایجاد شود که شما هم می توانید کار طراحی را خیلی ساده اما حرفه ای انجام دهید.
عکس پروژه نهایی این بسته آموزشی را می توانید در مقابل ملاحظه کنید. همچنین فایل سه بعدی این پروژه نیز در ادامه برای دانلود رایگان آورده شده است.
از چه نرم افزار هایی در این بسته آموزشی شده است؟
در این بسته سعی کرده ایم تا تمامی محاسبات را با استفاده از نرم افزار MITCalc انجام دهیم. نگران نباشید.! فرایند محاسبات با استفاده از نرم افزار بسیار ساده است. صرفا با دادن ورودی ها به آن، می توانیم خروجی ها را با زدن یک دکمه ببینیم. به همین راحتی.!
همچنین برای طراحی سه بعدی (CAD) از نرم افزار Solidworks استفاده خواهیم کرد. این نرم افزار پرکاربرد ترین نرم افزار در حوزه طراحی مکانیکی در دنیاست.
نگران نباشید! ما در بسته آموزش جامع طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو قبل از ورود به مباحث اصلی، این دو نرم افزار را در بخش پیش نیازها، بصورت کامل آموزش خواهیم داد.
مایلید با ما در پروژه های صنعتی همکاری کنید؟
یکی از اهداف ما در ارائه این دوره، جذب نیروهای پرتلاش و با استعداد است. به همین منظور قصد داریم هر سه ماه یک بار، مسابقه ی طراحی گیربکس اتوماتیک برگزار کرده و با افراد برتر این مسابقات همکاری مستمر در پروژه های ماسن داشته باشیم.
همچنین ما مشتاقانه منتظر نمونه کارهای شما هستیم. نمونه کارهای خودتان را به آدرس ایمیلی که در صفحه تماس با ما وجود دارد ارسال نمایید. تا در صورت نیاز، همکار ما در پروژه های صنعتی داخلی و خارجی باشید.
درباره مدرس دوره، مهندس علی شجاع پور
تحصیلات:
- کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر
- کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک از دانشگاه تهران
حوزه فعالیت و سوابق:
- مشاوره و همکاری در بخش قوای محرکه (Power Train) ایران خودرو و سایپا
- مشاوره و همکاری در صنعت خودروسازی ترکیه
- مشاور تعمیر و نگهداری گیربکس اتوماتیک در نمایندگی های خودروهای وارداتی (تویوتا، هیوندا و…)
- طراح و سازنده دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی در صنایع مختلف
- طراحی و محاسبات اجزای انتقال قدرت بر اساس استاندارد های روز دنیا
چطور به ما اعتماد کنید؟
مفتخریم که اعلام کنیم، در پیش ثبت نام اولیه این بسته، بیش از 70 نفر از علاقه مندان، این بسته را ارزشمند و مفید دانسته اند و با نظرات مثبتشان به ما امید و انرژی داده اند.
به منظور جلب اعتماد شما، این امکان را مهیا ساخته ایم، تا قبل از خرید، تمامی ویدیو های این بسته را رایگان دانلود کنید و 2 دقیقه ابتدایی آن ها را ببینید. اطلاعات بیشتر را در ادامه این صفحه ببینید.
نظر علاقه مندان به این بسته
مشتاقانه منتظر ارسال نظر شما هم هستیم.
در حال حاضر بسته آموزش جامع طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو در حال تدوین و آماده سازی می باشد و به محض آماده شدن به اطلاع شما خواهد رسید. برای اطلاع از زمان دقیق ارائه این بسته آموزشی و همچنین تخفیف فوق العاده پیش ثبت نام، لطفا فرم زیر را برای پیش ثبت نام پر کنید.(در پیش ثبت نام هیچ هزینه ای از شما دریافت نخواهد شد)
در ادامه می توانید پلن های خرید بسته آموزش جامع طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو را مشاهده نمایید.
فهرست مطالب بسته آموزش طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو در ادامه آورده شده است
سرفصل های بخش دوم و سوم این بسته به دلیل تشابه کامل موضوعات ، از بسته آموزش ساخت ماشین آلات صنعتی در این بسته قرار گرفته است.
بخش اول : توضیحات مقدماتی درباره این بسته - به مدت 1 ساعت
در اولین فصل از بسته آموزش جامع طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو ، ابتدا در مورد سر فصل های این دوره و جزئیات پروژه پایانی آن صحبت می کنیم. سپس مطالبی در مورد بازارکار صنعت خودروسازی و ورود به آن و همچنین مهارت هایی که پس از گذراندن این دوره کسب خواهید کرد ارائه می گردد.
- بررسی سرفصل های بسته آموزشی
- جزئیات در مورد پروژه پایانی این بسته (طراحی گیربکس اتوماتیک از نوع DCT یا دوکلاچه برای موتور ملی EF7)
- بازار کار و مهارت هایی که پس از این دوره کسب خواهید کرد
- توضیح در مورد فایل هایی که به همراه این دوره در اختیار شما قرار می گیرد شامل کتب ، هندبوک ها ، فایل های سه بعدی و …
بخش دوم : پیش نیاز های علمی قبل از ورود به دوره - به مدت 8 ساعت
فصل دوم: اصول طراحی مهندسی
در زیر فصل دوم، مقدماتی درباره اصول طراحی مهندسی و مفاهیم آن بیان خواهد شد. دانستن اصول طراحی مهندسی نه تنها برای طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو بلکه برای طراحی و ساخت هر محصولی از الزامات اساسی به حساب می آید. با وجود اینکه خیلی از طراحان مکانیکی با مفاهیم زیر آشنایی ندارند، اما پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر فرایند طراحی اصولی و مهندسی، این فصل را ازدست ندهید.
- مفهوم طراحی (Design)، طراحی مهندسی (Engineering Design) و طراحی صنعتی
- چرا باید اصول طراحی مهندسی را دانست ؟
- انواع طراحی مهندسی به همراه مثال
- مراحل طراحی مهندسی بر اساس روش موریس آسیموف
- جزئیات طراحی مفهومی (Concept Design) یک محصول و مراحل آن
- چرا درک درست نیاز مشتری مهم است؟
- چگونه برای طراحی محصول خود اطلاعات بدست بیاوریم؟
- نقش استاندارد (Standard) و پتنت ها در طراحی مهندسی
- انتخاب ها و تصمیم های اولیه برای طراحی محصول
- طراحی تجسمی (Embodiment Design) یک محصول و مراحل آن
- تعیین اجزای محصول به همراه دیاگرام شماتیک
- انتخاب مواد مهندسی (Material) برای قطعات
- تعیین سلسله مراتب در طراحی
- طراحی سه بعدی (CAD)
- مفاهیم ابتدایی درمورد تلرانس، اندازه گذاری هندسی (ابعادی) و انطباقات
- نقشه های ساخت و مفاهیم مربوط به آن
- مفاهیم ، DFM ، DFA و…
- جزئیات مربوط به طراحی برای ساخت (DFM)
- دسته بندی روش های ساخت و تولید
- مقایسه هزینه فرایندهای ساخت و تولید قطعات
مراجع این فصل که همراه با این دوره دریافت خواهید کرد
- کتاب طراحی مهندسی از جورج دایتر (Engineering Design, 5th Edition, George Dieter)
- کتاب طراحی محصول برای ساخت و مونتاژ از جفری بوتروید (Product Design for Manufacturing and Assembly, 3rd Edition, Geoffrey Boothroyd )
- کتاب فارسی: روش های طراحی مهندسی، دکتر محسن رضائیان (شامل فایل های بسته آموزشی نمی باشد)
فصل سوم: مفاهیم اولیه مکانیک
در فصل سوم از دوره طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو با مفاهیم اولیه مکانیک آشنا می شویم. این فصل زیربنای طراحی مکانیکی سیستم های صنعتی است که خود از دو زیر فصل تشکیل شده است. بخش اول شامل بررسی و محاسبه سرعت، شتاب، نیرو، گشتاور، فشار، توان و بازده می باشد و در بخش دوم به محاسبه تنش، کرنش و تغییر شکل در شرایط بارگذاری مختلف می پردازیم. اگر از قبل با مفاهیم این حوزه (مهندسی مکانیک) آشنایی ابتدایی دارید، می توانید این بخش از آموزش را نادیده بگیرید. در غیر این صورت گذراندن این فصل برای طراحی جعبه دنده اتوماتیک خودرو و همچنین سایر سیستم ها و مکانیزم های مکانیکی ضروری می باشد.
زیر فصل اول: محاسبه سرعت، شتاب، نیرو، گشتاور، فشار، توان و بازده
- مقدمه و پیش نیاز های قبل از شروع
- کمیت های اصلی و فرعی به همراه یکا های آن (Quantities and Units)
- تفاوت کمیت های متریک (SI/Metric) و انگلیسی (Imperial/US customary)
- راه حل برای کسانیکه در ریاضیات ضعیف هستند!
- حرکت خطی و دایره ای به همراه مثال
- نیرو (Force) و محاسبه انواع نیروها
- مفاهیم استاتیک (Static)، دینامیک (Dynamic)، سینماتیک (Kinematics) و سینتیک (Kinetics)
- محاسبه گشتاور (Torque)، ممان اینرسی (Moment of Inertia) و نکات ضروری آن
- محاسبه نیرو و گشتاور در مکانیزم های (Mechanism) پرکاربرد مکانیکی
- اصطکاک و ضرایب آن برای سطوح مختلف
- فشار (Pressure) و روابط مربوط به آن
- دبی (Flow) و قانون برنولی در سیالات
- توان (Power) و بازده (Efficiency) و روابط آن در شکل های مختلف
زیر فصل دوم: محاسبه تنش، کرنش و جابجایی
- انواع بارگذاری قطعات مکانیکی
- آشنایی با مفهوم تنش و کرنش (Stress and Strain)
- انواع تنش در قطعات تحت بارگذاری
- تنش کششی و فشاری (Tensile and Compressive Stress) به همراه مثال کاربردی
- تنش لهیدگی (Bearing Stress) به همراه مثال کاربردی
- تنش برشی (Shear Stress) به همراه مثال کاربردی
- تنش خمشی (Bending Stress) به همراه مثال کاربردی
- تنش پیچشی (Torsion) به همراه مثال کاربردی
- محاسبه مقدار مقاومت یک قطعه
- ضریب اطمینان در طراحی (Factor of Safety)
- تمرکز تنش (Stress Concentration)
- توضیح مختصر درباره خستگی (Fatigue)
مراجع این فصل که همراه با این دوره دریافت خواهید کرد
- کتاب استاتیک مریام (Engineering Mechanics Statics, 8th Edition, J. L. Meriam, L. G. Kraige)
- کتاب دینامیک مریام (Engineering Mechanics Dynamics, 8th Edition, J. L. Meriam, L. G. Kraige)
- کتاب مقاومت مصالح بیر جانسون (Mechanics of Materials, 7th Edition, Ferdinand P. Beer; E. Russell Johnston)
- کتاب جداول و استاندارد های طراحی و ماشین سازی (Mechanical and Metal Trades Handbook (English Version), 3rd Edition, Ulrich Fischer )
- هندبوک جداول طراحی و ماشین سازی (Machinery Handbook, 30th Edition)
- کتاب فارسی: جداول و استاندارد های طراحی و ماشین سازی، مترجم عبدالله ولی نژاد (شامل فایل های بسته آموزشی نمی باشد)
فصل چهارم: نقشه کشی صنعتی
در فصل چهارم دوره طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو با مفاهیم نقشه کشی صنعتی آشنا می شویم. نقشه های مکانیکی، خروجی کار یک طراح مکانیکی است. در این فصل سعی داریم تا حد امکان از پیچیدگی دوری کنیم. چرا که در آخرین فصل این آموزش، یعنی تهیه نقشه های پروژه طراحی جعبه دنده اتوماتیک برای موتور ملی EF7 نقشه کشی صنعتی را به صورت عملی خواهید آموخت.
- انواع خطوط در نقشه های مکانیکی (Technical Drawing) به همراه مثال
- روش های تصویر کردن اروپایی و آمریکایی و علایم آن
- توضیح در مورد نقشه ایزومتریک (Isometric) و دیمتریک
- نمایش برش (Section) در نقشه و اجزایی که نباید برش داده شوند
- اندازه گذاری (Dimension) در نقشه و نکات مهم آن
- نحوه ی نمایش زبری (Roughness) سطح در نقشه
- تلرانس (Tolerance) و انطباقات (Fit) در نقشه کشی صنعتی بر اساس استاندارد (DIN 286)
- تلرانس گذاری هندسی (GD&T) بر اساس استاندارد (DIN 1101)
مراجع این فصل که همراه با این دوره دریافت خواهید کرد
- کتاب نقشه کشی صنعتی (Technical Drawing with Engineering Graphics, 15th Edition, Frederick E. Giesecke)
- استاندارد DIN 286, DIN 1101
- کتاب جداول و استاندارد های طراحی و ماشین سازی (Mechanical and Metal Trades Handbook(English Version), 3rd Edition, Ulrich Fischer )
فصل پنجم: مواد مهندسی
در فصل پنجم دوره طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو مطالبی در خصوص مواد مهندسی و انتخاب آن ارائه خواهد شد. یک طراح صنعتی باید با مواد مهندسی و انتخاب درست آن کاملا آشنا باشد. ما در این فصل، ابتدا مقدماتی در رابطه با علم مواد (متالورژی) بیان خواهیم نمود. پس از آن، مواد مهندسی پرکاربرد در طراحی و ساخت اجزای صنعتی را تشریح می کنیم.
- دسته بندی مواد (فلزات، سرامیک ها، پلیمرها و کامپوزیت ها)
- ریز ساختار و عیوب کریستالی
- نمودار تنش کرنش در مواد مهندسی
- آشنایی با مفاهیم چقرمگی (Toughness)، تردی (Brittle)، نرمی(Ductility) و…
- اثر دما بر مقاومت مواد
- اثر کار سختی بر مقاومت مواد
- سختی (Hardness) (راکول، ویکرز، برینل)
- مکانیزم های استحکام بخشی (اندازه دانه، محلول جامد و کار سرد)
- خواص مکانیکی فلزات مختلف
- انواع فولاد های (Steel) پرکاربرد صنعتی به همراه کد و خواص هر یک
- فولاد ساختمانی، فولاد بهسازی شده، فولاد آلیاژی، فولاد زنگ نزن، فولاد ابزار، فولاد سخت کاری شده
- انواع آلیاژ های آلومینیوم (Aluminum) پرکاربرد صنعتی به همراه کد و خواص هر یک
- انواع چدن (Cast Iron) پرکاربرد صنعتی به همراه کد و خواص هر یک
- انواع سرامیک ها و کاربرد های صنعتی آن
- انواع پلیمر ها و کاربرد های صنعتی آن
- انواع کامپوزیت ها و کاربرد های صنعتی آن
مراجع این فصل که همراه با این دوره دریافت خواهید کرد
- کتاب علم مواد کلیستر (Materials Science and Engineering,9th Edition, William D. Callister)
- کتاب مواد مهندسی در طراحی (Materials and Design,3th Edition, Mike Ashby)
- کتاب کلید فولاد (Stahlschluessel: Key to Steel)
- استاندارد DIN 10020, DIN 10027, DIN 10025, DIN 10083, DIN 10084
- استاندارد DIN 1560, DIN 12890, DIN 1700, DIN 1043 + دیگر استاندارد های پرکاربرد این حوزه
- کتاب فارسی: اصول علم مواد، دکتر حسین تویسرکانی (شامل فایل های بسته آموزشی نمی باشد)
فصل ششم: محاسبات قطعات مکانیکی
فصل ششم به بررسی محاسبات قطعات مکانیکی در طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو اختصاص دارد. در هر زیر فصل ابتدا اصول و مفاهیم کاربردی بیان شده و سپس تمامی محاسبات با نرم افزار MITCalc انجام می شود. در انتهای هر زیر فصل نیز یک مثال کاربردی صنعتی نحوه ی استفاده از این اجزا در طراحی مکانیکی را تشریح می کند.
زیر فصل اول: تیر ها و ستون ها
- تیر ها و ستون ها کاربرد آن
- انواع مقاطع (Cross Section) استاندارد تیر ها
- پروفیل های آلومینیومی پیش ساخته و اتصالات آن
- جنس (Material) استاندارد مقاطع رایج در بازار و صنعت
- انواع تکیه گاه (Support) در تیر ها و ستون ها
- انواع نیروها و گشتاور های وارده به تیر
- نصب و توضیحات مربوط به نرم افزار MITCalc
- محاسبات مربوط به تیر ها در نرم افزار MITCalc
- محاسبات مربوط به ستون ها در نرم افزار MITCalc
- تحلیل جابجایی (Deflection) و تنش در تیرها و ستون ها
- مثال کاربردی از محاسبه و انتخاب تیر و ستون
زیر فصل دوم: چرخ دنده
- انواع چرخ دنده و کاربرد هر یک در صنعت
- جنس (Material) رایج در چرخدنده ها
- نام گذاری قسمت های مختلف چرخ دنده
- اصطلاحات مهم مربوط به چرخ دنده (مدول، نسبت تماس، تداخل و…)
- پرکاربرد ترین مشخصات چرخ دنده در بازار و صنعت
- تحلیل نیرو در چرخدنده ها
- توضیح در مورد استاندارد AGMA
- محاسبات چرخ دنده ساده (Spur Gear) در نرم افزار MITCalc
- توضیحات دنده شانه ای (Rack and Pinion)
- توضیحات چرخ دنده مارپیچ (Helical Gear)
- توضیحات چرخ دنده مخروطی (Bevel Gear)
- توضیحات چرخ دنده خورشیدی (Planetary Gear)
- حل مثال کاربردی در چرخ دنده با نرم افزار MITCalc
- مقایسه معیار سایش و مقاومت در چرخدنده ها
زیر فصل سوم: شفت
- شفت چیست؟ تفاوت Shaft با Axle
- جنس شفت ها
- بارگذاری شفت
- انواع تکیه گاه های شفت
- تاثیر جای خار (Key) و ناچ (Notch) در عمر شفت
- محاسبات شفت در نرم افزار MITCalc
- تحلیل عمر شفت بر اساس معیار های خستگی (Fatigue)، خیز، تنش و سرعت چرخش بحرانی
- حل مثال کاربردی از شفت درنرم افزار MITCalc
زیر فصل چهارم: بلبرینگ ، یاتاقان و اجزای آببند
- انواع بلبرینگ و یاتاقان و کاربرد هر یک
- کابرد های خاص بلبرینگ( بلبرینگ دور بالا، بلبرینگ چشمی، بلبرینگ قفلی، بلبرینگ شیاردار، بلبرینگ سرجکی، بلبرینگ نسوز)
- یاتاقان یا بلبرینگ!
- پارامتر های اساسی برای انتخاب یک یاتاقان/ بلبرینگ
- برند های معروف یاتاقان/ بلبرینگ در بازار (SKF، INCH، FAG و…)
- محاسبات مربوط به یاتاقان/ بلبرینگ در نرم افزار MITCalc
- یاتاقان های ژورنال
- اجزای آب بند یا کاسه نمد ها
- دانلود فایل سه بعدی (CAD) یاتاقان ها و بلبرینگ
- مثال کاربردی از بلبرینگ
زیر فصل پنجم: کوپلینگ و اتصالات محوری
- انواع کوپلینگ های رایج در صنعت به همراه کاربرد
- کوپلینگ برای کاربرد های خاص (کوپلینگ هیدرولیکی، بک استاپ، چهار شاخه و…)
- انتخاب کوپلینگ از کاتالوگ سازنده
- فایل سه بعدی (CAD) کوپلینگ
- پاورلاک ها و کاربرد آن
- خار (Key) و انواع آن
- محاسبات خار بر اساس استاندارد
- هزار خار (Spline)
- انتخاب پاور لاک از کاتالوگ سازنده
مراجع این فصل که همراه با این دوره دریافت خواهید کرد
-
کتاب طراحی اجزای شیگلی (Shigley’s Mechanical Engineering Design, 10th Edition, Richard G. Budynas)
-
کتاب طراحی اجزای ماشین خورمی (Machine Design, 15th Edition, R.S. Khurmi)
- کاتالوگ سازندگان معتبر، TBI Motion، SKF و…
-
استاندارد های پرکاربرد در این حوزه
- فایل راهنمای استفاده از نرم افزار معرفی شده (MITCalc)
- کتاب جداول و استاندارد های طراحی و ماشین سازی (Mechanical and Metal Trades Handbook(English Version), 3rd Edition, Ulrich Fischer )
- کتاب فارسی: طراحی اجزا ماشین، دکتر مهدی اخلاقی، دکتر محسن خواجه زاده (شامل فایل های بسته آموزشی نمی باشد)
بخش سوم : پیش نیاز کار با نرم افزار طراحی سالیدورک - به مدت 13 ساعت
فصل هفتم: کار با نرم افزار سالیدورک
در فصل هفتم دوره آموزش جامع طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو با نرم افزار سالیدورکس (Solidworks) آشنا خواهیم شد. ابتدا مقدمات و قابلیت های نرم افزار توضیح داده شده و سپس آموزش نحوه ی کار کردن با ماژول های مختلف نرم افزار تشریح می شود. لازم به ذکر است که در طراحی گیربکس اتوماتیک فقط کارکردن با چند ماژول نرم افزار سالیدورک کفایت می کند و نیاز به تسط به همه ماژول های نرم افزار (برای مثال Mold و یا Surface) نیست. اما در عین حال مدرس توضیحات اجمالی در مورد این ماژول ها نیز ارائه کرده است.
چرا سالیدورک؟
در طراحی مکانیکی استفاده از نرم افزار سالیدورک (در مقایسه با نرم افزار اینونتر ، کتیا ، NX و… ) در ایران کاملا جا افتاده است و کار کردن با آن بسیار آسان می باشد. لذا توصیه اکید ما استفاده از این نرم افزار در مقایسه با نرم افزار های مشابه (Catia, Inventor و..) می باشد. خبر خوش اینکه در این فصل این نرم افزار بصورت اصولی، مهندسی و کامل به همراه نکات تجربی مدرس آموزش داده شده است.
- مقدمات، قابلیت ها و نصب نرم افزار سالیدورکس (Solidworks)
- آشنایی با محیط نرم افزار سالیدورک (حرکت درمحیط گرافیکی، درخت طراحی، منو و نوار ها و…)
- آشنایی با واحد های اندازه گیری و سیستم نام گذاری اصولی و تنظیمات مهم
- چطور طراحی را شروع کنیم؟
- روش های طراحی دو بعدی (Sketch)
- قید های طراحی دو بعدی (Constrain)
- ابزار های کلیدی در طراحی دو بعدی و روش افزایش سرعت در طراحی
- روش های طراحی احجام سه بعدی (Feature)
- ابزار های محیط سه بعدی (Fillet, Chamfer, Pattern, Mirror)
- حل مثال کاربردی طراحی قطعات صنعتی
- مونتاژ کردن قطعات در محیط (Assembly)
- آشنایی با انواع قید های اصلی در مونتاژ
- آشنایی با قید های مکانیکی (Mechanical Constrain) در مونتاژ
- آشنایی با ابزار های Evaluate و Configuration
- آشنایی با کتابخانه قطعات (Toolbox) پرکاربرد نرم افزار
- آشنایی به تنظیمات ظاهر (Appearance) قطعات
- حل مثال کاربردی در محیط مونتاژ نرم افزار
- کار کردن با محیط جوشکاری (Weldment)
- آشنایی با اضافه کردن پروفیل های پرکاربرد صنعتی به نرم افزار
- مثال کاربردی در محیط جوشکاری
- کار کردن با محیط ورق کاری (Sheet Metal) به همراه مثال کاربردی
- آنالیز قطعات تحت بارگذاری (Simulation)
- آموزش آنالیز قطعات در بارگذاری استاتیکی به همراه مثال
- آنالیز مونتاژ قطعات در بارگذاری به همراه مثال
- آنالیز غیر خطی (Nonlinear) برای شکل دهی پلاستیک (دائمی) قطعات
- تحلیل خروجی های آنالیز و تهیه گزارش با نرم افزار
- آشنایی با موتور های رندر (Render) سالیدورک
- تفاوت Photoview 360 و Solidworks Visualize
- وارد کردن قطعات در Solidworks Visualize
- تنظیمات ظاهر قطعات در Solidworks Visualize
- تنظیمات مربوط به تکسچر، Bump Map برای واقعی کردن رندر
- تنظیمات نور و صحنه در Solidworks Visualize
- بهترین تنظیمات برای رندر فوق حرفه ای در Solidworks Visualize
بخش چهارم : توضیحات جامع در مورد انواع گیربکس و سیستم های انتقال قدرت - به مدت 5 ساعت
در فصل هشتم از بسته آموزش جامع طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو ، ابتدا توضیحات جامعی در مورد نحوه ی کارکرد انواع گیربکس ها بیان می گردد و سپس انواع سیستم های انتقال قدرت به تفصیل بررسی خواهد شد و تک تک قطعات موجود در گیربکس ها معرفی می شوند. هدف ما در این فصل آشایی کامل شما با انواع گیربکس ها و همچنین قطعات درونی آن ها می باشد.
- گیربکس چیست و چرا به آن نیاز داریم؟
- اصول انتقال قدرت (Powertrain) در وسایل نقلیه موتوری
- نقش کلاچ (Clutch) و دیفرانسیل (Differential)
- انواع کلاچ ها (Dry و Wet) و صفحه کلاچ
- انواع پیکره بندی گیربکس ها (Transaxle و Longitudinal) و مزایا و معایب هر کدام
- عملکرد گیربکس دستی (Manual Transmission)
- نحوه ی تعویض دنده در گیربکس دستی
- اجزای یک گیربکس دستی ( چرخدنده ، شفت ، بلبریگ ، آب بندی ، Synchronizer ، ماهک ها ، تو دلی ها و…)
- نسبت تبدیل در دنده ها
- توضیحات در مورد گیربکس های دستی خودروهای تولید داخل
- مشکلات رایج در گیربکس های دستی و تعمیرات آن
- انواع گیربکس های اتوماتیک (Automatic Transmission)
- عملکرد گیربکس دو کلاچه (Dual Clutch Transmission) یا DCT و اجزای آن
- عملکرد گیربکس های اتوماتیک با صفحه کلاچ های متوالی
- عملکرد Torque Convertor
- گیربکس های CVT و پیوسته
- عملکرد دیفراسیل و تکنولوژی های جدید در آن
- عملکرد خودرو های چهار چرخ متحرک (FWD)
- مدار های کنترلی هیدرولیکی و برقی گیربکس
- عملگر ها (Actuator) های تعویض دنده
- منطق کنترلی پیشرفته در خودروهای با تکنولوژی بالا
- گیربکس های اتوماتیک خودروهای خارجی
- گیربکس اتوماتیک AL4 در خودروهای داخلی
- گیربکس خودروهای سنگین (کامیون و اتوبوس ها)
- گیربکس موتور سیکلت و کاربرد های سبک
- روغن گیربکس و خنک کاری آن
مراجع این فصل که همراه با این دوره دریافت خواهید کرد
- کتاب اصول طراحی گیربکس (Automotive Transmission, Fundamentals, Selection, Design and Application, 2nd Edition,Harald Naunheimer)
- کتاب انتقال قدرت در خوردو (Vehicle Powertrain System, Behrooz Mashadi, David Crolla)
بخش پنجم : پروژه انتهایی بسته با موضوع طراحی گیربکس اتوماتیک برای موتور ملی - به مدت 22 ساعت
در فصل نهم از بسته آموزش جامع طراحی گیربکس اتوماتیک خودرو ، پروژه طراحی گیربکس اتوماتیک از نوع DCT برای موتور ملی EF7 را انجام خواهیم داد. روند این پروژه با تعاریف و فرضیات ساره شروع شده و پله به پله ادامه پیدا می کند تا به نتیجه نهایی برسد.
- تعریف مسئله و مطلوبات
- طراحی مفهومی یا کانسپت دیزاین (Concept Design)
- پارامترهای مهم موتور (Engine) برای طراحی گیربکس
- تاثیر گیربکس بر مصرف سوخت (Fuel Consumption)
- دینامیک حرکت خودرو برای محاسبات گیربکس
- نیروهای مقاوم در حرکت خودرو (نیروی آیرودینامیکی، نیروی رولینگ و اصطکاک، اینرسی و حرکت در سربالایی)
- تعیین نسبت دنده ها و جنس چرخ دندها
- محاسبات مکانیکی چرخ دنده های هر دنده با نرم افزار MITCalc
- محاسبات مکانیکی شفت ها با نرم افزار MITCalc
- محاسبات انتخاب بلبرینگ با استفاده از کاتالوگ SKF
- طراحی مکانیکی (CAD) چرخدنده ها ، شفت و … در سالیدروک
- طراحی جزییات و تلرانس ها
- اسمبل کردن (مونتاژ) نهایی تمامی اجزا
- تهیه نقشه قطعات و مونتاژ ها
- تهیه رندر (عکس) با کیفیت از کار نهایی
در زیر می توانید عکس نهایی از این پروژه را ملاحظه نمایید